جناب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی

رئیس محترم قوه قضائیه

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید احیای نهاد دادستانی و بازتعریف جایگاه مدعی العموم و جلوگیری از دست اندازی صاحبان قدرت و ثروت به منافع مردم و برخورد قاطع و بدون ملاحظه با تضییع کنندگان حقوق عامه از جمله اقدامات اساسی در دستگاه قضایی است که می تواند به کاهش نارضایتی عمومی و بهبود میزان اعتماد عمومی نسبت به نظام اسلامی منجر شود.

علی رغم ابلاغ دستور العمل نظارت و پیگیری حقوق عامه توسط رئیس سابق قوه قضائیه در سال 97 و وعده ارائه لایحه صیانت از حقوق عامه در سال جاری و ایجاد معاونت قضایی پیگیری حقوق عامه در دادستانی کل کشور و حمایت از گزارشگران فساد و… بنظر می رسد بدون اصلاح ساختاری نهاد دادستانی و بازنگری اساسی در وظایف و اختیارات مدعی العموم و سازمان بازرسی در سطح ملی و محلی و تعریف جایگاه مردم و ارتباط ساختاری آن با سایر اجزا در دستگاه قضا، مشارکت و نظارت اثربخش عموم مردم و نهادهای مردمی به سهولت ممکن نخواهد بود.

به عنوان نمونه در شهر شیراز و در امتداد آن در سطح ملی در سالهای گذشته نهادهای مسئول نه تنها در مصادیق نقض آشکار حقوق عامه به دلیل مناسبات و روابط قدرت ابتدائا ورودی نداشته بلکه با ورود گروه های کارشناسی مستقل و مردمی همچون گروه مطالعات شهری فاطر نیز از پیگیری و اعلام نتیجه به افکار عمومی استنکاف کرده اند. بخشی از مستندات به عنوان شواهدی در این خصوص به پیوست ارائه شده است.

روند موجود و تجربه های گذشته باعث شده است مصداق اخیر که می تواند در صورت غفلت و سهل انگاری خسارت های جبران ناپذیری را برای مردم عزیز شیراز و حاکمیت در پی داشته باشد به صورت مستقیم با جنابعالی در میان گذاشته شود.

متاسفانه طی سالهای گذشته رانش زمین و ریزش کوه به دلیل مداخلات غیر اصولی در طبیعت و بی توجهی مدیران شهری به دیدگاه های کارشناسی به یکی از پدیده های پرتکرار و خطرناک در شهر شیراز بدل شده است. در نمونه اخیر آن در تیرماه سال جاری در محله منصورآباد شهر شیراز ریزش کوه در شبانگاه موجب وحشت مردم و در معرض خطر قرار گرفتن قریب به 40 واحد مسکونی و در نتیجه تخلیه ساکنان در ساعات ابتدایی پس از حادثه شد. حادثه ای که با وقوع در شیبی به سمت دره شرقی که دارای تراکم جمعیت است می توانست به یک فاجعه انسانی بدل شود. شهرداری شیراز طی سالهای گذشته بدون توجه به مطالعات زمین شناسی و الزامات مهندسی و پایدارسازی زمین و تعیین حریم خطر در این منطقه اقدام به عملیات جاده سازی، انفجارهای متعدد و برداشتن بخشی از کوه برای احداث بزرگراه در مجاورت محله منصورآباد کرده بود.

مداخلات غیر مسئولانه در طبیعت که منجر به تغییرات ناگهانی در تحولات طبیعی لایه های زمین و ناپایداری و ایجاد شکاف های عمیق و رانش گسترده می شود، بدون توجه به اتفاقات گذشته در شهر شیراز متاسفانه همچنان ادامه دارد. ایجاد ترانشه و کوهبری های وسیع در زمین های مجاور بزرگراه حسینی الهاشمی -معروف به اراضی برف فروشان- برای احداث پارک کوهستانی دراک، بلند مرتبه سازی و ایجاد برج های مسکونی توسط تعاونی مسکن سازمان ها و نهادهای مختلف و دست اندازی گسترده ذی نفعان و ذی نفوذان به محیط زیست و تعریف پروژه های عمرانی بزرگ و جمعیت پذیر بر بستر سست برف فروشان علی رغم مشاهده غارهای عمیق در این اراضی طی سالهای اخیر و بی توجهی به نظرات کارشناسان برای انجام مطالعات جامع و اطمینان بخش زمین شناسی و تعیین حریم خطر برای ساخت و سازهای مجاز و تکرار مکرر این حوادث و قریب الوقوع بودن نقض حقوق عامه، ورود سریع و برخورد قاطع و بدون خطاپوشی مدعی العموم را ایجاب می کند.

در صورت ادامه این روند و انفعال نهادهای مسئول در توقف این اقدامات و جلوگیری کامل از صدور پروانه های جدید و ساخت و سازهای فعلی در منطقه حسینی الهاشمی و جلوگیری از سکونت های جدید تا تعیین تکلیف این موضوع از سوی متخصصان زمین شناسی پس از انجام مطالعات جامع، می تواند با جمعیت پذیری این منطقه که به تدریج در حال سرعت گرفتن است جان چندین هزار نفر از ساکنان را تهدید کند و خدای ناکرده فاجعه ای انسانی و مصیبتی غیر قابل جبران به بار آورد.

 

رسیدگی و پیگیری جدی مصادیق اینچنینی هر چند وظیفه قطعی حاکمیت است اما احیای قدرت مردم در مقابل صاحب منصبان و ذی نفوذان برای استیفای حقوق خویش جز از طریق بازتعریف نقش مردم در اداره کشور و فراهم کردن امکان ورود عموم جامعه و اقشار مختلف در اصلاحات اساسی ساختارهای قدرت و ایجاد اعتماد بنفس اجتماعی و امید برای تغییر رویه های سابق که وضع موجود محصول آنهاست امری ضروری و فوری است که غفلت از آن می تواند آینده نظام اسلامی را با چالشهای جدی مواجه کند.