باسمه تعالی
بیانیه تحلیلی شماره ۲۴
ارزیابی عملکرد شورا و مدیریت شهری در نیمه دوم سال ۹۸ (مهرماه ۹۸ تا فروردین۹۹)
التهابات نیمه دوم سال گذشته، به ویژه حوادث تلخ دی ماه ۹۸ فرزندان شما در گروه مطالعات شهری فاطر را نیز همچون قاطبه مردم کشور چنان متالم کرده بود که مانع از آن شد تا همانند شش سال گذشته به صورت فصلی گزارش عملکرد شورا و شهرداری را تقدیم محضر شهروندان عزیز شیرازی نمایند. جا دارد در آغاز سخن بابت این قصور و تقصیر عذرخواه محضر همه عزیزان باشیم.
اول سخن اینکه معتقدیم آرمانهای انقلاب اسلامی در دلهای مردم جای دارد و امیدواریم تجلیاتی همچون شهادت سردار سلیمانی و تشییع بی سابقه آن سرباز پاکباخته اسلام و ایران، غبار انحراف را از دلهای مردد برخی وسوسه شدگان برگیرد. اما این مردم دلباخته نظام اسلامی و باورمند به اهداف امام(ره) و رهبری، از مدعیان رنگارنگ خدمت به مردم چندان دل خوشی نداشته و با درایت برآمده از عقلانیت خود، در صدد تصحیح انحرافات کارگزاران هستند و تحولات اخیر انذاری جدی برای همه دلسوزان انقلاب و اهل تامل است.
مهمترین و تاثیرگذارترین تصمیم اهالی شورا در ماههای گذشته، تصویب بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۹ شهرداری شیراز بود. بودجه سال جاری بر خلاف سالهای گذشته در موعد مقرر به شورا ارائه و تصویب شد.
احتمالا تعجیل شورای شهر شیراز در بررسی و تاییدِ به موقع لایحه بودجه، مانع از بررسی کامل و دقیق بودجه و مانع از دیده شدن ضعفها و مشکلات آن شده است که بصورت خلاصه در ادامه اهمِّ آن بررسی خواهد شد.
روایت ارقام از بودجه ۹۹ در مقابل ادعای مدیران
بودجه شهرداری شیراز با افزایش حدود ۳۰درصدی نسبت به سال گذشته، به رقم ۴۳۵۰ میلیارد تومان رسید. براساس اظهارات رئیس و سخنگوی شورای شهر شیراز، بودجه با رویکرد کنترل هزینههای جاری و با رفع اشکالات گذشته و رعایت دقیق اصول بودجهنویسی تنظیم شده است. بودجهای که قرار است به مثابه اوج تجربه شورای پنجم و شهرداری و مبتنی بر اصل شفافیت باشد.
بخش درآمدی:
باتوجه به تورم سالهای گذشته و افزایش هزینههای اداره شهر، افزایش حدود ۳۰ درصدی بودجه نه تنها معمول بلکه ناکافی به نظر میرسد. اما مهمتر از افزایش رقم بودجه، نحوه و محل تامین آن است. چنانچه شهرداری نتواند از منابع صحیح و مناسب بودجه را تامین کند و شهر و شهرداری را مقروض کند، تبعات منفی چنین افزایش بودجهای، بیشتر از کاهش یا ثابت ماندن آن است.
بررسی لایحه بودجه نشان میدهد که درآمد از عوارض عمومی و ردیف سایر منابع درآمدی(وام، اوراق مشارکت و فروش اموال) به ترتیب ۳۳ و ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. البته کمکهای اعطایی دولت هم حدود ۳۷۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما علیرغم جهش شگفت آور این ردیف درآمدی -که امیدواریم با وجود مشکلات و تنگناهای دولت محقق شود- لیکن به لحاظ کوچکی آن نسبت به کل بودجه، عمده بار افزایش رقم بودجه را همان دو ردیف عوارض عمومی و سایر منابع درآمدی به دوش میکشد. میبینیم که همچنان از درآمدهای پایدار خبری نیست و شهرداری بر عوارض ساختمانی (فروش مازاد تراکم، عوارض از صدور پروانه و …) و فروش املاک، دریافت وام و فروش اوراق مشارکت متکی است. از این لحاظ بودجه شهرداری شباهت زیادی به بودجه سال ۱۳۹۵ دارد. ظاهرا این به قاعده و عادت شوراهای شهر تبدیل شده که در سال ماقبل آخر، به فروش آخرین اموال و مقروض کردن شهرداری و انتقال بدهی و تبعات آن به دوره بعد روی آورند. به شکلی که حدود ۴۰ درصد از کل بودجه از ردیف سایر منابع درآمدی(وام، فروش اموال، اوراق مشارکت و اوراق بستانکاری) تامین میشود. ردیف درآمد از فروش اموال غیرمنقول ۱۷درصد و مجموع درآمد از دریافت وام، فروش اوراق مشارکت و اوراق بستانکاری بالغ بر هزار میلیارد تومان معادل ۲۳درصد از بودجه را به خود اختصاص داده است. به عبارتی دیگر شورای شهر به شهرداری اجازه داده است در سال ماقبل آخر این دوره شورا، به میزان قابل توجهی شهر را از طریق بدهی و فروش سرمایه های ارزشمند شهر تامین مالی کند.
بخش هزینهای:
بخش هزینهای بودجه نشانگر حفظ نسبتهای سالهای گذشته است. حدود ۳۰درصد هزینههای جاری(۱۳۱۵میلیارد تومان) متشکل از هزینههای اداری و خدمات شهری و ۷۰درصد (۳۰۳۵میلیارد تومان) به هزینههای عمرانی اختصاص یافته است. براساس اظهارات شهردار محترم، بودجه مبتنی بر رعایت عدالت، توسعه زیرساختها، توسعه عبور و مرور و شبکه حمل و نقل، ایمنی شهر در برابر زلزله و حوادث، حفظ و صیانت از باغها و حفاظت از بافت تاریخی تنظیم شده است.
بررسی دقیق بودجه نشان میدهد که از این میان تنها توجه شهرداری به توسعه عبور و مرور و شبکه حملونقل بوده است. چرا که از بودجه عمرانی (حدود ۳هزار میلیارد تومان) ۳۷ درصد معادل ۱۱۲۵ میلیارد تومان به ایجاد و تکمیل پروژههای ترافیکی و عمدتا مشتمل بر پلها و تقاطعهای غیرهمسطح و ایجاد و تعریض معابر اختصاص یافته است. همین رقم نشاندهنده آن است که علی رغم ادعاها و شعارهای شورای پنجم و شهردار منتخبشان در مورد شهر انسانمحور و پیادهمدار و … همچنان دربر پاشنه خودرو محوری و سازههای غول پیکر ترافیکی میچرخد.
بررسی وجوه دیگر بودجه نیز نشان میدهد سایر ادعاهای شهردار محترم نیز صحت ندارد. آیا حفاظت از بافت تاریخی با رقمی کمتر از ۳درصد بودجه عمرانی ممکن است؟!، ایمنی شهر در برابر حوادث با اختصاص بودجهای معادل ۲درصد بودجه عمرانی برای هدایت آبهای سطحی و کنترل سیلاب امکانپذیر است!؟
در بخش هزینه خدمات اداری و شهری هم وضعیت بهتر از موارد فوق نیست. بررسی جزئیات بودجه نشان میدهد که هزینههای اداری صرفا برای حدود ۳۱۰۰ نفر محاسبه شده است. در مجموع ۶۰۰ میلیارد تومان برای هزینه خدمات اداری و هزینههای پرسنلی بخش خدمات شهری طی یکسال اختصاص یافته است. به این ترتیب سرانه یک نفر از کارکنان شهرداری در سال ۹۹ به طور میانگین بالغ بر ۲۰۰میلیون تومان است. با توجه به اینکه تعداد کارکنان شاغل در شهرداری شیراز (به دلیل عدم شفافیت) حدود ۸هزار نفر برآورد میشود، بنابراین هزینه اداری شهرداری سالانه بالغ بر ۱۶۰۰میلیارد تومان میباشد و این یعنی نیمی از بودجه نقدی شهرداری و هزار میلیارد تومان بیش از بودجه رسمی اعلامی برای هزینههای اداری و پرسنلی. به بیان دیگر چاهی که شهرداری با بزرگ کردن بدنۀ شهرداری ایجاد کرده، سالانه نیمی از بودجه نقدی شهرداری را میبلعد!!.
ادعای شفافیت و نعل وارونه به سبک اصلاح طلبان
در بیانیههای پیشین گفتیم که جریان اصلاح طلب با سوار شدن بر مطالبه شفافیت توانست اعتماد مردم را به خود جلب کند و شورا و شهرداری را در اختیار بگیرد. اما طی بیش از دو سال از شروع کار شورای پنجم، نتوانست یا نخواست که به این شعار جامه عمل بپوشاند. بارها گفتیم که انتظار داریم شورا شفافیت را از خود آغاز کند. اما به جز بارگذاری صوت جلسات صحن علنی و پخش مستقیم جلسات اتفاق جدی نسبت به شورای سابق نیفتاد. این تناقضی است که می بایست رئیس و اعضای شورا در پیشگاه شهروندان شیراز پاسخگو باشند.
در خصوص شهرداری هم سامانه نمایشی شفافیت حتی تکالیف حداقلی شورا را هم به طور کامل اجرا نکرد. اطلاعات سایت بهروزرسانی نمیشود. سوابق، اطلاعات تحصیلی، حرفهای و استخدامی پرسنل بارگذاری نشده است. اطلاعات حقوق و دستمزد مدیران بیشتر به طنز شبیه است!. شهرداری به جای انتشار حقوق دریافتی مدیران مشتمل بر حقوق و مزایا و پاداشها، صرفا عددی تحت عنوان حقوق مستمر درج شده که احتمالا بسیار کمتر از دریافتیشان است. اطلاعات سفرها و اسناد قراردادها و اطلاعات آن کامل و بهروز نیست. بیشتر موارد ازجمله مصوبات کمیسیون ماده پنج در سامانه بطور موثر قابل جستجو نبوده و بسیاری از ابتدائیات که در گذشته بارها با جزئیات به آن پرداختیم، در نظر گرفته نشده است. به نظر میرسد شورای شهر و شهرداری شیراز بیشتر برای رفع تکلیف و از سر اجبار و تحت فشار افکار عمومی و رسانهها، کاملا صوری و نمایشی سامانه شفافیت را راهاندازی کرده است. احتمالا خود نیز به خوبی واقفاند که این اقدام هر چه باشد شفافیت و پاسداشت حق اطلاعاتی مردم نیست.
حتی برخلاف ادعای رئیس محترم شورا در خصوص شفافیت بودجه، این مهم هم متاسفانه محقق نشده است. به عنوان مثال چنانچه ذکر شد هزینههای اداری شهرداری حدود ۱۶۰۰میلیارد تومان تخمین زده میشود. در حالی که در بودجه ۶۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. سئوال اساسی از شهردار شیراز و اعضای شورای شهر این است که مابقی هزینههای اداری از چه محلی و به چه صورت تامین میشود که ردی از آن در بودجه نیست؟! هزینههای پرسنل بخش خصوصی(شرکتی) که رقم قابل توجهی است، چگونه و از چه محلی تامین میشود؟ چگونه این تفاوت چشمگیر در هزینههای اداری اعلامی و واقعی، از دید نهادهای ناظر از جمله سازمان بازرسی کل کشور مخفی مانده است؟!. چگونه چند هزار نفر نیروی انسانی فراتر از پستهای سازمانی در بدنه شهرداری مشغول به فعالیت هستند و هیچ اطلاعاتی از نحوه تأمین حقوق و دستمزد آنها در اختیار افکار عمومی قرار نمیگیرد؟ آیا حق عمومی مردمی که این هزینهها از جیب آنها و با پول عوارض آنها، به سختی تأمین میشود؛ این نیست که بدانند چرا و چگونه هزینه چند هزار نفر پرسنل مازاد شهرداری شیراز به آنها تحمیل میشود؟!
فاجعه بی کفایتی سیل ۹۸ و پرداخت هزینه از جیب مردم با مجوز شورا
فروردین ماه امسال یکسال از حادثه تلخ سیل نوروز۹۸ گذشت. سوء مدیریت و بی تدبیری در مدیریت سیلاب، که به کشته و زخمی شدن جمعی از هموطنانمان و ایجاد خسارت مالی فراوان منجر شد، کاملا محرز است. در بیانیه بیست وسوم این موضوع را مورد توجه قرار دادیم و به پرداخت ۸ میلیارد تومان از جیب مردم شیراز برای جبران قصور و تقصیر شهردار شیراز و مدیران شهرداری اعتراض کردیم. دستگاه قضا با اهمال و مماشات با قاصرین و مقصرین حادثه، راه تکرار چنین حوادثی را باز خواهد گذاشت. امیدواریم دستگاه قضا به رسالت خویش در حفظ حقوق مردم و رعایت اصل عدالت بیش از پیش مصر باشد و با لغو مصوبه شورا درخصوص پرداخت دیه از بودجه شهرداری و از جیب مردم شیراز، ظلم مضاعف به مردم را مانع شود. چنانچه این حادثه قاصرین یا مقصرینی داشته، چرا مردم شیراز باید هزینه بی کفایتی مدیران شهرداری را پرداخت نمایند؟!
متاسفانه بودجه۹۹ شهرداری نشان میدهد که شهرداری از این حادثه درس عبرت نگرفته و به دنبال رفع اساسی مشکلات مربوط به مدیریت و کنترل سیلاب برنیامده است. اختصاص حدود ۲ درصد!! از بودجه عمرانی به موضوع هدایت آبهای سطحی و کنترل سیلاب، نشان میدهد شورا و شهرداری شیراز به لزوم اقدامات زیربنایی و اساسی در خصوص کنترل سیلاب توجهی ندارد. شاید یکی از دلایل این بی توجهی، عدم پرداخت هزینه توسط مدیران شهری است. امید است دستگاه قضا بدون توجه به نفوذ و فشار مراکز قدرت و ثروت و فضاسازیهای رسانهای از زائل شدن مضاعف حقوق مردم جلوگیری کند. باشد که محقق شود.
ولینصرن الله من ینصره ان الله لقوی عزیز
گروه مطالعات شهری فاطر
99/01/31