پیرو دخل و تصرفات گسترده شهرداری شیراز در اراصی منابع طبیعی مجاور شهر و عدم انجام مطالعات زیست محیطی و آبخیز داری متناسب و همچنین تجارب پیشین مداخلات شهرداری در تخریب محیط زیست، گروه مطالعات شهری فاطر ضمن گرارش این اقدامات به رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از ادامه اقدامات مخرب محیط ریست و عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی در مداخلات شهرداری ابراز نگرانی کرده است که متن کامل نامه در پی می آید:

باسمه تعالی

 

معاون محترم وزیر جهاد کشاورزی و رییس محترم سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور

جناب اقای مهندس خداکرم جلالی

با سلام

احتراما به استحضار می‌رساند بر اساس اطلاعات واصله و مندرج در رسانه‌ها، بخشی از زمین‌های موات ارتفاعات و بیشه‌های مجاور شهر شیراز به مساحت تقریبی ۲۶۰۰۰ هکتار در سال ۱۳۸۹ و در زمان مدیر کل اسبق اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان فارس، به شهرداری شیراز  واگذار شده است.

شهرداری شیراز نیز هم‌اکنون انجام عملیات عمرانی و کوه بری‌های گسترده و ایجاد مستحدثات و مسیرهای دسترسی و ابنیه بلند مرتبه در این پهنه ها را آغاز نموده است. لازم به ذکر است که مدیر کل اسبق اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان فارس، هم‌اکنون به عنوان مدیر ارتفاعات شهرداری شیراز، منصوب و مجری اقدامات مذکور است.

با عنایت به مداخله گسترده شهرداری شیراز در محدوده طبیعی مجاور شهر شیراز و برهم زدن محیط بکر پهنه‌های حوزه استحفاظی منابع طبیعی که نشانۀ فقدان بررسی های کارشناسی و مطالعات زیست محیطی متناسب است و همچنین با توجه به انتصاب یک فرد در دو جایگاه متفاوت طی سالیان گذشته و وجود شائبۀ دخالت عواملی ناصواب در واگذاری اراضی مذکور، خواهشمند است دستور فرمایید :

  • قرارداد واگذاری اراضی مذکور (فی مابین شهرداری شیراز و اداره کل منابع طبیعی استان فارس) جهت اطلاع افکار عمومی در سایت آن اداره کل منتشر و یک نسخه نیز در اختیار نماینده این گروه قرار گیرد.
  • جهت اطمینان از قانونی بودن واگذاری و انجام تشریفات قانونی و همچنین انجام مطالعات و بررسی های کارشناسیِ پیش‌نیاز، مجددا این واگذاری ها توسط بازرسین زبده مورد بررسی مجدد قرار گیرد و نتیجه به صورت عومی اعلام شود.
  • جهت اطمینان از انطباق فعالیت های عمرانی شهرداری شیراز و همچنین مصوبات شورای اسلامی شهر شیراز در مورد اراضی مذکور (احداث ساختمان بلند مرتبه و تعریف پروژه های اقتصادی و …) با مفاد قرارداد و همچنین رعایت مفاد قوانین مرتبط از جمله موعدهای مقررِ مصرحه در قوانین و آیین نامه‌ها، بررسی های کارشناسی توسط تیمی مستقل انجام و نظارت مستمر ادامه داشته باشد و نتایج منتشر گردد.
  • پهنه هایی طبیعی نیز وجود دارد که در اختیار برخی سازمان ها از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و به شهرداری واگذار شده و هم اکنون نیز مداخلات و برهم زدن طبیعت بکر این محدوده ها توسط شهرداری شیراز در حال انجام است. ضروری است ضمن ممیزی این پهنه ها، اقدامات شهرداری رصد و از حیث حفظ محیط زیست و صیانت از منابع طبیعی کشور و انطباق با ضوابط و مقررات مربوطه، بررسی و اطلاع رسانی سریع و مقتضی انجام شود.

    خلیل حاجی پور

مدیر گروه