مطلب ذیل توسط یکی از شهروندان شیرازی در خصوص تحولات اخیر پیرامون بافت تاریخی فرهنگی شهر شیراز نگاشته و به وب سایت گروه ارسال شده که در پی می آید:

میراث تاریخی شیراز را مجددا به صلیب نکشید!

این روزها صحبت درباره بافت شیراز و مشکل ترافیک اطراف حرم یکی از موضوعات مورد توجه تمام مسولین ذی ربط و مردم دلسوز و همچنین کسانی که از این موضوعات نفع می برند، شده است . اظهار نظر برخی مسولین بسیار جای تأمل دارد برخی با روی گشاده از آن استقبال می کنند و برخی دیگرآن را به کارشناسان واگذار می کنند و برخی به مخالفت از آن بر می انگیزند.

اظهارات شتابزده یکی از مسائلی است که کار را دچار پیچیدگی کرده است از یک طرف برای راه حل این مشکل آقای شهردار پیشنهاد مطالعه و ایجاد مونو ریل ها را می دهد از سوی دیگر  سید مجتبی انوار معاون عمران و توسعه آستان احمدی و محمدی (ع) بر پایه دلایل خود از احداث خیابان 24 متری در بافت استقبال می کند. در ادامه جزییات صحبت های ایشان را خواهیم آورد که نشان دهنده شتابزدگی این دو مسئول است و اگر قرار است با نظر کارشناسی این تصمیم انجام شود پس اظهار نظر اولیه چیزی جز حدس و گمان نادرست نیست.

داستان از آن جا شروع می شود در دو هفته  گذشته روزنامه شهروند با اعلام برگزاری جلسه ای میان مسئولین و با ادعای ابلاغ استاندار شروع تخریب بافت قدیمی و احداث خیابان 24 متری  که خانه های ارزشمندی  مانند بصیر السلطنه در طرح تخریب قرار خواهد گرفت را اعلام کرد و موضع سر سختانه ای به اجرای چنین طرح کرد که با تکذیب اداره راه وشهرسازی مواجه شد  که آن ها هیچ اقدامی را مورد تأیید قرار ندادند و کار را در مرحله کارشناسی و بررسی جوانب مختلف آن اعلام کردند.

شیراز 1400 به نقل از خبرگزاری فارس خبر داد که «علیرضا پاک فطرت در نشست مشترک کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با موضوع ایجاد راه دسترسی به حرمین مطهر شاهچراغ و آستانه اظهار داشت: قرارداد طرح جامع حمل‌ونقل با دانشگاه شیراز به مبلغ چهار میلیارد تومان منعقدشده و دانشگاه در مورد مباحث حمل‌ونقلی این شهر برنامه بلندمدت ارائه می‌دهد و برای حل مشکل حمل‌ونقل و ترافیک مرکز شهر و مراکز توریستی و فرهنگی شیراز راهکار نهایی ارائه می‌دهد.»

«شهردار شیراز ادامه داد: حدود سه چهار ماه است روی سیستم‌های جدید حمل‌ونقل به‌غیراز اتوبوس و مترو کار مطالعاتی می‌کنیم که چند روز قبل نیز با مسئولان وزارت دفاع که کنسرسیوم ریلی تشکیل داده و مطالعاتی در این راستا انجام می‌دهند، جلسه داشتیم و اطلاعات خوبی به ما دادند.»

«او تصریح کرد: گروه کارشناسی وزارت دفاع مطالعات بسیار دقیق و علمی را انجام می‌دهد و از این نظر اطلاعات بسیار ارزنده‌ای در اختیار ما قراردادند مبتنی بر این‌که با توجه به پیشرفت فناوری حمل‌ونقل و ظهور سیستم‌های جدید نیازی به تعریض خیابان‌ها به‌مانند گذشته نیست.»

«وی بیان کرد: وزارت دفاع بر روی تراموا، «ال آر تی»، مونوریل و اتوبوس برقی نوع جدید کار مطالعاتی کرده که اگر هر یک از اینها در شیراز راه‌اندازی شود در مرکز شهر نیازی به حضور خودروی شخصی نخواهد بود».

http://shiraz1400.ir/?p=29810

از این پیشنهاد که بگذریم به سخنان عجیب معاون عمران و توسعه آستان احمدی و محمدی می رسیم شیرازه به نقل قول از او  بیان می دارد «در پیشنهادهای مطرح‌شده هیأت‌ امنای آستان احمدی و محمدی، نخستین موضوع که با پیگیری بزرگان استان همراه است اتصال خیابان 9 دی به بلوار سیبویه به‌ موازات خیابان حضرتی است که بلوار جدید 24 متری در بافت اجرا شود که تعداد محدودی خانه میراثی غیر ثبتی در این طرح وجود دارد و چند منزل باارزش متوسط است که مشکل خاصی برای اجرا ندارد».

«معاون عمران و توسعه آستان احمدی متذکر شد: احیای گذرهای تاریخی بیشتر بحث گردشگری است تا زیارتی که یک زائر که از شهری دور آمده آن‌قدر خسته است که توان گذر از کوچه و پس‌کوچه‌های متعدد به‌عنوان گذر تاریخی را ندارد و می‌خواهد هر چه سریع‌تر به محل زیارت خود برسد، هرچند خط قرمز ما نیز تخریب منازل میراثی باارزش است.»

«به گفته وی، مسیر بعدی مسیر تشرف زائری است که از دروازه قرآن وارد بلوار شهید آیت‌الله ربانی و بلوار جمهوری و سپس ابوالکلام می‌شود که به سبب عرض مناسب در مسیر گره ترافیکی نداریم و در قسمت بلوار هجرت مشکلاتی بود که حل شد و بعد از میدان شهرداری به خیابان نمازی می‌رسد و بنابر آخرین مصوبه هیأت‌امنا تعریض خیابان نمازی به‌صورت «بی او تی» مدنظر قرارگرفته است و البته این کار همت همه دستگاه‌های ذی‌ربط را می‌طلبد چراکه اعتبار موردنیاز تنها به‌صورت «بی‌او‌تی» قابل تأمین بوده و تجاری‌ها باید به فاصله پنج تا شش متر در خیابانی پشت محل فعلی انتقال یابند.»

«انوار ادامه داد: با مودهای جدید حمل‌ونقل از قبیل تراموا مخالفت نداریم اما باید توجه داشت که در اعیاد بالغ‌بر 40 هزار نفر و در سال‌ تحویل 120 هزار نفر در خیابان‌های منتهی به حرم جمعیت وجود دارد و سیستم‌های حمل‌ونقل جدید به‌سختی می‌تواند در این زمینه جوابگو باشد و از سویی دید ما این است که کار اجرایی شود و این‌که زائر درجایی نزدیک حرم خودروی خود پارک‌کرده و با خودروی ویژه برقی به حرم رسانده شود بیشتر حالت رؤیایی دارد.»

http://shiraze.ir/fa/news/94261

در نقد اظهارات معاون عمران و توسعه آستان احمدی باید گفت که اولاً نگاه شما به خانه های قدیمی نگاه تک ساختمانی است در حالی که هنگامی یک میراث فرهنگی مستمر است که بافت پیوسته ای داشته باشد و اگر به نظر شما این خانه ها ارزشی نسبت به خانه های شاخص ندارد اما حفظ این خانه ها برای بقا خانه های شاخص ضروری است و ارزش گذاری و نگاه این چنینی به بافت یک نگاه کوتاه و کج اندیش است. و باید دانست که تک تک این خانه ها برای حفظ هویت فرهنگی با ارزش هستند.

نگاه گردشگری شما به بافت نیز اشتباه است. اگر قرار باشد بجای احیای بافت آن قسمتی از آن را تخریب کنیم که قسمت دیگر آن را شاخص شود و گردشگری رونق پیدا کند هرگز چنین اتفاق نخواهد افتاد و با این کار رونق گردشگری را نیز از بافت خواهیم گرفت چرا که همه گردشگران بافتی پیوسته را دوست دارند نه یک بافت منقطع و از بین رفته.

گردشگری تنها برای زائر نیست توریست هایی که خستگی سفر را برای دیدن بافت تاریخی شیراز تحمل می کنند هنگامی که بافت را دچار نا بسامانی ببیند دل زده می شوند. بسیاری از محققان و دانشجویان از بافت بهره علمی می برند و تا آن جا که می شود باید بافت را حفظ کرد.

در بسیاری از کشورهای جهان در مکانهای با ارزش تاریخی جایی برای آوردن ماشین های شخصی نیست و این نگاه که برای راحتی زائر حتماً ماشین را به نزدیکترین مکان آورده یک نگاه مردود است

یکی از بزرگترین فجایع فرهنگی به صلیب کشیدن بافت های تاریخی با کشیدن خیابان در آن است. نگذاریم هویت فرهنگی شیراز که در بافت تاریخی آن تجلی کرده است با نگاهی کوته بینانه از بین رود میراثی که هیچ جایگزینی ندارد و احیا آن احیا یک ملت است.