به گزارش گروه فاطر به نقل از وبگاه سید حسین ذوالانوار نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی: ایشان با اشاره به اظهارات اخیر یکی از اعضای شورای شهر شیراز درباره مجتمع تجاری خلیج فارس گفت: بر اساس بررسی هایی که صورت گرفته، در مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس تخلفات گسترده ای از جهت عدم انجام تعهدات مالک محترم صورت گرفته که لازم است نهادهای نظارتی و حقوقی شیراز و استان فارس، پیش از آنکه این پروژه مختومه شود و به نقطه انتهایی خود برسد به آن ورود کرده و حقوق مردم را استیفا نمایند.
وی در ادامه گفت: این مجتمع تجاری در شیراز با هدف کارآفرینی برای جوانان شیرازی و عرضه محصولات و کالای ایرانی و تبدیل این شهر به یک قطب گردشگری ساخته شد اما امروز، عملا به یک پاساژ تجاری که در حال فروش اجناس بعضا قاچاق چینی و ترکیه ای است تبدیل شده و از تحقق وعده هایی که مبنی بر کارآفرینی و یا عرضه محصولات صرفا ایرانی که در ابتدای امر داده می شد خبری نیست!
این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: نگاهی به تاریخچه بسیاری از مجتمع های تجاری در شیراز نشان می دهد این شهر، طی چند دهه اخیر بیش از آنکه هدف سرمایه گذاری بوده باشد هدف سرمایه برداری و تحصیل مال بادآورده برای عده ای خاص بوده است.
ذوالانوار همچنین تصریح کرد: در حالی که به اذعان بسیاری از کارشناسان مسائل شهری، ظرفیت مجتمع های تجاری در شیراز تکمیل شده و در حالت اشباع قرار گرفته، اما با این وجود باز هم مشاهده می کنیم از سوی شهرداری برای ساخت مجتمع های تجاری جدید در اقصی نقاط شهر بدون آنکه تبعات اقتصادی و یا پیوست فرهنگی و ترافیکی مناسبی برای آن در نظر گرفته شده باشد مجوز صادر می شود.
نماینده مردم شیراز در ادامه با اشاره به ظرفیت های سرمایه گذاری در شیراز گفت: طبق بررسی های صورت گرفته، اگر این حجم از سرمایه که طی سالیان گذشته در شیراز به سمت تجاری سازی هدایت شده، در مواردی همچون ایجاد واحدهای تولیدی کوچک در شهرک های صنعتی اطراف شیراز و یا دیگر نقاط استان بکار گرفته می شد امروز با حجم بسیار بالایی از تولید ارزش افزوده و کارآفرینی در سطح شیراز و استان فارس مواجه بودیم.
ذوالانوار همچنین خاطرنشان کرد: باید در شهرداری و یا استانداری فارس کمیته ای جهت هدایت صحیح سرمایه و سرمایه دار تشکیل شود تا سرمایه گذاری در کلانشهر شیراز منجر به رفع نیازها و تکمیل زیرساخت های مورد لازم شود و خود، تبدیل به یک عامل مخرب اقتصادی و یا اجتماعی نگردد.
وی در انتها نیز تصریح کرد: باید یک نقشه جامع اقتصادی با پیوست های اجتماعی و فرهنگی برای شهر شیراز تعریف شود و بر اساس آن، سرمایه های جذب شده از بخش خصوصی و یا دولتی، به صورت هدفمند بکار گرفته شوند.

گروه مطالعات شهری فاطر: اظهارت دیر هنگام اقای مهندس ذوالانوار در حالی منتشر می شود که حدود 12 سال (تقریبا معادل سوابق نمایندگی جناب آقای ذوالانوار در دوره هفتم و هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی) از توافقات اولیه شهرداری شیراز با مسئولین پروژه خلیج فازس می گذرد. در اواخر سال 1383 توافق اولیه فی مابین آقای حسین حسینی قشمی به عنوان سرمایه گذار پروژه و آقای مهندس سپهر به عنوان مشاور طرح (فرداد طرح پارس) از یک طرف و آقای صمد رجا شهردار وقت از جانب دیگر حاصل می شود. در اوایل سال 1384 نیز در کارگروه شهرسازی و معماری استان موافقت با احداث هتل 25 طبقه، شهربازی رو باز به مساحت حدود 38000 متر مربع و سطح مفید تجاری حداکثر 60000 متر مربع مصوب می شود. چند ماه بعد نیز توافق نامه ای فی مابین آقای حقدل (رئیس فعلی شورای شهر شیراز) عضو شورای دوم شهر شیراز به عنوان نماینده تام الاختیار شورا و آقای عزیزی به عنوان مشاور ارشد شورای شهر و آقای حسین حسینی قشمی منعقد می شود که بر مبنای آن ابلاغیه ای حاوی تعهدات جدید سرمایه گذار پروژه خلیج فارس به شهردار وقت آقای دکتر قادری ابلاغ می شود. بر اساس این ابلاغیه، مقرر می شود که سرمایه گذار عهده دار تامین هزینه اجرای اتوبان وحدت (بلوار حسینی الهاشمی) بوده و هتل هفت ستاره احداث شود و بخش گردشگری نیز زودتر از بخش تجاری به بهره برداری برسد. شهرداری نیز ملزم شده بود که پروژه را به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برساند.

اکنون که بیشتر افراد دخیل در این پروژه بحمدالله هنوز در مسند خدمت گزاری حاضراند، بهترین زمان پاسخگویی به پرسش ها و ابهام های متعدد در مورد این پروزه و البته رسیدگی های حقوقی و قضایی است.

لازم به ذکر است که آقای ذوالانوار پیش از این از احداث برج های دوقلو در خیابان زند شیراز حمایت و از انصراف سرمایه گذار این برج ها، اظهار تاسف کرده بود. گروه مطالعات شهری فاطر از اظهارات اخیر ایشان در مورد پیامدهای جبران ناپذیر این شیوه تامین مالی شهر و شهرداری و همچنین سرمایه برداری های یک دهه اخیر و انتقاد به جریان تجاری سازی در شهر شیراز، استقبال و آن را گامی رو به جلو هرچند دیرهنگام می داند.

در سه سال گذشته گروه مطالعات شهری فاطر بارها نسبت به موج تجاری سازی در شهر شیراز و تبدیل شیراز به کانون مصرف کالاهای مصرفی و بارانداز کالاهای قاچاق و تبعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن هشدار داده بود. در خصوص احداث برج های دوقلو نیز با تحلیل کارشناسی و استدلال منطقی تصمیم شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری شیراز و استاندار وقت را مورد بررسی و نقد قرار داده بود که متاسفانه نه تنها شنیده نشد بلکه با برخوردهای عصبی، توهین، افترا و پیگرد های قضایی توسط شهرداری نیز روبر شد. اکنون با بروز مشکلات پروژه خلیج فارس اندکی از آن هشدارها ملموس و قابل درک شده که البته برای جبران کمی دیر شده است.