به گزارش فاطر، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): شهردار شیراز اعتقاد دارد که احداث هتل آسمان، بزرگترین تخلف در تاریخ فعالیت شهرداری در این شهر محسوب می‌شود و تخریب یک طبقه از این بنا، مشکل پیش آمده برای ارگ کریمخانی را رفع نخواهد کرد.

علی‌رضا پاک‌فطرت عصر دوشنبه 6 اردیبهشت در جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، توضیح داد: هتل آسمان سال 80 و زمانی که اسکلت 6 طبقه از آن احداث شده بود، به واسطه تجاوز به حریم پیاده‌رو با حکم کمیسیون ماده 100 مواجه شد که مالک را ملزم می‌کرد در زمان تجدید بنا عقب‌نشینی را اعمال کند.

وی با بیان اینکه مالک این پروژه بارها پرونده را به کمیسیون ماده 100 (فاطر: کمسیون ماده پنج) برده و هر بار دو طبقه به بنا اضافه کرده است، گفت: مالک در نهایت این هتل را به 14 طبقه رساند و در نهایت سازمان میراث فرهنگی، ارتفاع 64.5 متر را برای آن تایید کرده و پس از صدور پروانه توسط شهرداری، عملیات ساخت شروع می‌شود.

شهردار شیراز با تصریح اینکه ارتفاع هتل پس از ساخت از آنچه در پروانه آمده، تجاوز کرده است، گفت: شهرداری براساس حکم قانونی برای تخریب اضافه بنا اقدام کرد اما مالک با استفاده از سگ شکاری و بادیگارد،‌ مانع ورود ماموران برای اجرای حکم شورای عالی شهرسازی و حکم دادگستری شد.

وی با بیان اینکه بنای هتل دو متر و 20 سانتی متر در ارتفاع و 625 متر مربع در طبقات و بالکن‌ها تخلف دارد، گفت: بخش‌های اضافه باید تخریب شود.

پاک‌فطرت اضافه کرد: شهرداری سه شنبه گذشته حکم تخریب را به مالک اعلام و روز جمعه عملیات تخریب را اغاز کرد اما مشخص شد علاوه بر دو متر و 20 سانتی متر تخلف، طبقه اضافه دیگری نیز احداث شده که توسط ماموران تخریب شد.

پاک‌فطرت با اشاره به حکم شورای عالی شهرسازی گفت: باید دو طبقه دیگر از این هتل تخریب شود و شهرداری شیراز هم به دنبال ابطال پرونده این دو طبقه است، ضمن اینکه خسارت دو طبقه‌ای که مجوز داشته را به مالک پرداخت خواهیم کرد.

 

گروه مطالعات شهری فاطر:

  • چنانچه در گزارش پیشین نیز ذکر شد، تصویب تعداد طبقات (14 طبقه) طی چند مرحله و البته به پیشنهاد مالک و از طریق شهرداری در کمیسیون ماده پنج مطرح شده و مصوب شده است. به عبارت دیگر مالک راسا نمی توانسته در کمسیون ماده پنج طرح موضوع کند و حتما موضوع باید از طریق شهرداری پیگیری می شده. بنابراین شهرداری به نوبه خود در حوزه اخذ مصوبات کمسیون ماده پنج سهیم بوده است و اکنون نمی تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.
  • ظاهرا بنای ارگ کریم‌خان فاقد حریم مصوب بوده و سازمان میراث فرهنگی نیز نقشه های هتل آسمان را با ارتفاع 64.5 متر تایید کرده است.
  • ارتفاع ساختمان احداث شده 66.70 متر بوده که ظاهرا 2.20 متر در ارتفاع، به انضمام 625 متر مربع در زیر بنا تخلف ثبت شده است.
  • مجوز احداث بنا و نقشه های مربوطه نشان می دهد که دو طبقه اضافه با عنوان پیلوت و یک طبقه دیگر نیز اضافه بر مصوبه کمیسیون ماده پنج مورد تایید شهرداری قرار گرفته است. به اضافه اینکه طبقه هم کف و دو طبقه فوقانی نیز هر یک ارتفاعی معادل دو طبقه (6 متر) دارند. نهایتا 18 طبقه توسط شهرداری و سازمان میراث فرهنگی تایید شده اما در مجموع این ساختمان ارتفاعی معادل یک ساختمان 21 طبقه دارد.

نکات:

  • فقدان تصریح سقف ارتفاعی در مصوبه کمسیون ماده پنج و تغییرات مکرر در مصوبات و افزایش طبقات، یکی از عوامل اساسی بروز این افتضاح بوده است. عدم درج سهویِ سقف ارتفاعی در محدوده ای که متاثر از ابنیه میراثی است، بسیار غیر محتمل است.
  • اگر صدور مجوز احداث بنا توسط کارشناسان و مدیران وقت شهرداری تخلف بوده است، موضوع باید از طریق مراجع قضایی پیگیری و با متخلفین برخورد قانونی صورت پذیرد و حاتم بخشی آقای مهندس پاک فطرت شهردار محترم شیراز از بیت المال برای جبران خسارت مالک هتل، خود تخلفی دیگر محسوب می شود.
  • تایید نقشه ها توسط میراث فرهنگی نیز باید پیگیری شود. چنانچه در این حوزه تخلفی انجام شده باید با متخلفین برخورد قضایی انجام شود و چنانچه تایید نقشه ها تخلف محسوب نمی شود، پس ادعاهای امروز سازمان میراث فرهنگی محلی از اعراب ندارد.
  • چنانچه در سازه موجود هتل، هم در ارتفاع و هم در مساحت زیر بنا اینچنین تخلف آشکاری وجود دارد، چگونه است که پرونده ناظرین سازه و معماری به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ارجاع نشده است؟ تعلل شهرداری در پیگیری قضایی و انتظامی موضوع چه دلیلی دارد؟
  • بر اساس اظهارات شهردار محترم شیراز، سازه اولیه شش طبقه ساخته شده بوده و سپس افزایش طبقات صورت پذیرفته است. به عبارت دیگر سازه 12 طبقه ای بر همان سازه شش طبقه ای احداث شده است! در صورت صحت این ادعا، این تخلف از ضوابط مهندسی و مقررات ملی ساختمان مستحق دریافت عنوان بزرگترین تخلف در تاریخ شهرداری‌های جهان است!.